Innerlijk Reglement

Adres- en functielijst van de bestuursleden van het Verbond Aalst


Voorzitter & PR
Van Cauwenbergh Danny
Zevekootstraat 100, 9420 Erpe-Mere
GSM: 0479/66.73.88
E-mail: dimitri.vc@skynet.be


Ondervoorzitter & kaarthouder
Verbeirens Marnick
Tel: 054/33.78.32 – GSM: 0479/45.28.99
E-mail: verbeirensmarnick@gmail.com


Secretaris, schatbewaarder, kalender, kampioenschappen en EW zaterdag
Van Cauwenbergh Dimitri
GSM: 0496/68.87.85
E-mail: dimitri.vancauwenbergh@gmail.com


Wedstrijdcontrole, ranking en EW vrijdag
Van Impe Mathias
GSM: 0475/80.29.03


Medewerkend lid
Peirlinckx Luc – Van Impe Hans
Klachtencommissie


Secretaris & Secretariaat Klachtencommissie
Geschillen ivm competitie en beker
Van Cauwenbergh Danny
Zevekootstraat 100, 9420 Erpe-Mere
Tel: 053/80.40.99 – GSM: 0479/66.73.88
E-mail: dimitri.vc@skynet.be


Secretariaat Beroepscommissie
Van Cauwenbergh Dimitri
Ottergemstraat 16, 9420 Mere
GSM: 0496/68.87.85
E-mail: dimitri.vancauwenbergh@gmail.com

De relatie met de BGB

(1) De BGB overkoepelt de activiteiten van de federale verbonden en van het nationaal verbond. Het hoogste beslissingsorgaan van BGB is de algemene vergadering. Deze bestaat uit leden van de raad van beheer van BGB en 2 bestuursleden per afhankelijk verbond, allen werkende leden genoemd. Het Verbond Aalst heeft thans volgende werkende leden bij de BGB:

Van Cauwenbergh Danny - Voorzitter

Van Cauwenbergh Dimitri - Secretaris

Dit zijn werkende leden aangesteld door het verbondsbestuur.

Naar de federale verbonden is er ook het Belgisch Nationaal Verbond (BNV) waaronder de clubs die nationaal spelen ressorteren.

De onderrichtingbundels, waarin de volledige werking van BGB beschreven is (onder meer de statuten, werking van beheer, de diverse commissies, de interne reglementen en spelreglementen) kunnen besteld worden op het secretariaat van BGB.

(2) Het Belgisch Nationaal Verbond (BNV). Aalsterse clubs die ploegen hebben die deelnemen aan de Nationale competitie, zijn verplicht zich met deze ploegen aan te sluiten bij het BNV.

Het BNV is een verbond met dezelfde rechten en plichten en werking ten opzichte van BGB als de federale verbonden.

De verbondsleden hebben het recht zich aan te sluiten bij meerdere verbonden:

  • Vrij verbonden naar keuze (BGB)
  • Het Verbond van Aalst (GVA) waar zij kunnen deelnemen aan de verbondscompetitie, de GVA-bekers (uitgezonderd BNV-spelers – zie verdere specificaties), de individuele en duokampioenschappen. Uiteraard mogen er 2 wedstrijden op dezelfde dag gespeeld worden.

Innerlijk reglement BGB Verbond Aalst & G.V.A.

Overeenkomst:

De vereniging draagt de naam Golfbiljart Verbond Aalst, afgekort G.V.A. en is opgericht als een feitelijke vereniging. De vereniging is gevestigd te 9450 Denderhoutem en heeft als doel het inrichten van golfbiIjartcompetitie in het verbond Aalst. Alsook het verspreiden, propageren en stimuleren van de golfbiljartsport.

De leden en hun eventuele rechtsopvolgers hebben geen deel in het vermogen van de vereniging, hebben geen recht op een aandeel in de behaalde winsten en kunnen geen opbrengsten halen uit de vereniging waardoor zij zich individueel verrijken. Bij uittreding, uitsluiting of overlijden kunnen zij nooit teruggave of vergoeding vorderen voor gestorte bijdragen of gedane inbrengen.

Bij ontbinding van de vereniging, om welke reden dan ook, moet het vermogen van de vereniging worden bestemd tot een doel dat aansluit bij het doel van de vereniging en mag het niet worden uitgekeerd aan de leden.

Er wordt in de vrijdag- en zaterdagcompetitie (GVA) gespeeld onder de innerlijke reglementering BGB Verbond Aalst-GVA.

Ieder aangesloten lid heeft recht op deelname in de competitie.

Bestuursleden van het Verbond Aalst, van de aangesloten clubs evenals alle aangesloten leden, die handelingen stellen die de belangen of het doel van het Verbond Aalst schaden, kunnen beboet worden met onmiddellijke uitsluiting.


Contractvernieuwing

Bij het begin van ieder speeljaar worden de clubcontracten vernieuwd.


Algemene boetes

Afwezig Algemene Vergadering: 25,00 euro

3de maal: uitsluiting op jaarbasis

Te laat komen op Algemene Vergadering: 10,00 euro

Minstens 1 persoon/club aanwezig maar iedereen is toegelaten.

Afwezig op de prijsuitreiking (speler / club): 50,00 euro

Minstens 1 persoon (afgevaardigde of aangestelde per club) verplicht aanwezig op de prijsuitreiking.

Deelnemers welke recht hebben op een prijs (trofee of naturaprijs), dienen alsook aanwezig te zijn op de prijsuitreiking. Indien niet aanwezig, geen recht op prijs.

Niet aanwezig of forfait op schiftingen kampioenschappen: 25,00 euro

Attesten of bewijzen van afwezigheid moeten ten laatste binnenkomen tegen het einde van de kampioenschappen.

Laattijdig ingediende attesten worden niet meer aanvaard.


Aantal wedstrijden per speler

Ieder speler mag het maximaal aantal wedstrijden spelen in de reeks waarin hij ingeschreven is. Bij overtreding verliest de ploeg met 6-0.


Spelerslijsten

De spelerslijsten moeten op het secretariaat binnen zijn voor de aanvang van de competitie. Clubs die in gebreke blijven zullen een boete van 125,00 euro dienen te betalen.



Nieuwe spelers

Nieuw aangesloten spelers moeten doorgegeven worden aan de kaarthouder in welke ploeg zij zullen aantreden, voor zowel de vrijdag- als zaterdagreeksen. Dit geldt zowel voor competitie als beker.

Wanneer niet doorgegeven wordt aan de kaarthouder in welke ploeg de speler moet ingeschreven worden, zal deze in de hoogste ploeg gezet worden.


Algemene vergadering

Iedere club is verplicht aanwezig te zijn op de algemene vergadering.


<

Reservespeler

Een op het elektronisch wedstrijdblad vermelde reservespeler mag aantreden in vervanging vanaf de tweede speler op het elektronisch wedstrijdblad en vervangt de eerste niet-aanwezige. De regel blijft nochtans gelden, een vervanger mag slechts aantreden indien de opgestelde speler die hij vervangt niet aanwezig is of geweest is. De opgestelde speler kan echter wanneer zijn wedstrijd door de reservespeler wordt gespeeld alsnog het lokaal betreden. Indien deze regel niet wordt nageleefd geldt de volgende strafmaat: De reservespeler verliest zijn wedstrijd met 2-0. De reservespeler en de effectieve speler die zijn plaats heeft afgestaan, worden beide bestraft met 2 speeldagen schorsing (die ingaat vanaf de eerste speeldag na schriftelijke verwittiging van het verbond). Een speler kan te allen tijde een D4 doen zolang hij nog niet effectief gespeeld heeft. Meerdere malen spelen op een dag is toegelaten maar niet in hetzelfde Verbond.


Transferperiode BGB Aalst & GVA

Eindigen op 30/06 te 24h.



Nieuwe kaarten

Kaarten die in de toekomst onvolledig ingevuld bij de kaarthouder toekomen zullen zonder verwittiging slechts op de eerstkomende algemene vergadering aan de betreffende clubs terug bezorgd worden (de speler zal niet kunnen spelen tot wanneer zijn lidkaart in orde zal zijn).

Een transfer tussen 1 en 31 juni bedraagt 15 € (heraansluitingskosten) onder voorbehoud (BGB). Een transfer tussen 1 en 31 juni bedraagt 10 € (GVA). Bij niet-binnenbrengen van de oude lidkaart, zal er een boete van 10 € aangerekend worden.


Plichten en Rechten van Bestuursleden

  1. Het hoofdbestuur bestaat uit maximum 8 leden, de klachtencommissie uit maximum 10 leden.
  2. Ieder effectief spelend lid aangesloten bij een club van het Verbond Aalst kan zich kandidaat stellen voor een functie in het bestuur.
  3. Indien er een plaats vrijkomt in het bestuur zal op een bestuursvergadering gestemd worden voor een kandidaat.
  4. Bestuursleden die uit zichzelf opstappen, kunnen de eerste 5 jaar niet herkozen worden.
  5. Van ieder lid wordt verwacht dat hij een taak binnen het bestuur op zich neemt en die naar behoren vervult.
  6. Ieder lid zal zich volledig ten dienste stellen van het verbond en niet van de club waar hij lid van is.
  7. Ieder lid heeft ook de zwijgplicht voor bepaalde zaken die op vergaderingen worden besproken.
  8. Een bestuurslid alleen kan nooit beslissingen treffen zonder eerst het bestuur daarover ingelicht te hebben.
  9. Bij stemming inzake klachten van nieuwe leden hebben de bestuursleden die in eenzelfde club spelen geen stemrecht.
  10. Het verbondsbestuur verplicht zich ertoe alle reglementeringsveranderingen en andere beslissingen kenbaar te maken op de eerstkomende algemene vergadering.
  11. Alle beslissingen van het bestuur zijn bindend voor alle leden en clubs van het verbond.
  12. Het bestuur komt in principe nooit tussen in innerlijke aangelegenheden van de clubs, tenzij in ernstige gevallen.
  13. Het bestuur kan zich laten bijstaan door bijzondere Commissies waarvan het de leden benoemt en de werking bepaalt.
  14. De clubs kunnen ten alle tijde voorstellen indienen. Het bestuur zal zich hierover uitspreken op eerstvolgende bestuursvergadering. Deze uitslag zal bekendgemaakt worden op de eerst volgende algemene vergadering.
  15. Aangesloten leden die het bestuur in het openbaar, per brief of via sociale mediasites aanvallen of beledigen, zullen geschorst worden. Het bestuur zal de strafmaat bepalen.
  16. Zwaardere sancties zullen uitgesproken worden voor handtastelijkheden.
  17. De bestuursleden hebben vrije toegang tot alle organisaties door een club ingericht.
  18. Het bestuur behoudt zich het recht voor om disciplinaire sancties uit te vaardigen daar waar zij het nodig acht.
  19. Leden van de klachtencommissie die niet opgeroepen zijn, kunnen zetelen in de beroepscommissie.

Aanwezigheid

a. De thuisclub heeft de verplichting de biljart uitsluitend ter beschikking van de bezoekers te houden vanaf 19.30 uur (GVA: 18u30). Om 19.30 uur (GVA: 18u30) moet de biljart voldoen aan alle vereisten voor een regelmatig spelverloop, dus uiteraard ook gekuist. Na 19.30 uur (GVA: 18u30) mogen er aan de biljart geen wijzigingen meer aangebracht worden. Ook geen biljartballen wisselen. Een aangepaste meter bezitten is verplicht. De clubs moeten zich in orde stellen. Straffen zullen uitgesproken worden (0-6). Iedere speler heeft recht op drie minuten inspeeltijd voor zijn wedstrijd. Clubs met meer dan 1 biljart, moeten aan de tegenstrever bekend maken op welk biljart zal worden gespeeld, en dit te 19u30 (GVA: 18u30). Bij niet-naleven van deze regel verliest de thuisploeg met 0-6.

b. Een ontmoeting bestaat uit 6 individuele matchen en begint om 20.00 uur (GVA: 19u00).

c. Van elke ploeg moeten er:

  • 2 spelers aanwezig zijn bij aanvang van de partij
  • de 3de speler om 30min. na aanvang
  • de 5de speler om 3u na aanvang
  • en de 6de speler om 3u30 na aanvang
  • en dit wanneer de 4de en 5de speler zijn wedstrijd beëindigd is.

30min. na aanvang moeten er steeds 3 spelers van beide clubs aanwezig zijn tot einde wedstrijd, zo niet verliest men met forfait (6-0 of 0-6) als dit vermeld staat op het wedstrijdblad. Punten voor ranking worden toegekend wanneer er niet voldaan wordt aan punt c. Dus (algemene) forfait is wel punten voor ranking.

d. De kapitein zal een lid zijn die de ganse avond aanwezig is. Ingeval de kapitein het lokaal voortijdig verlaat, moet men aan de tegenstrever (kapitein) de vervanger voor de rest van de avond aanduiden.


Afwezigheid beide spelers

Bij afwezigheid van beide spelers verliest de speler van de thuisploeg zijn wedstrijd.


Boetes voor forfait

a. Een ploeg die 2 individuele forfaits oploopt en 4 wedstrijden speelt, krijgt een boete van 50,00 euro. Hiervan zijn 30,00 euro voor de tegenpartij en 20,00 euro voor het verbond.

b. Een ploeg die 3 individuele forfaits oploopt en 3 wedstrijden speelt, krijgt een boete van 75,00 euro. Hiervan zijn 45,00 euro voor de tegenpartij en 30,00 euro voor het verbond.

c. Een ploeg die 4 of meerdere individuele forfaits oploopt, verliest met 6-0 en krijgt een boete van 200,00 euro. Hiervan zijn 100,00 euro voor de tegenpartij en 100,00 euro voor het verbond.

d. Boetes voor forfait zijn te betalen aan het verbond door de club, op de vastgestelde datum.

e. Indien een club met 1 zijner ploegen forfait geeft, betaalt deze club 250,00 euro.

f. De eerste speler op het wedstrijdblad kan nooit forfait krijgen anders verliest de ploeg met 6-0.

g. Indien er geen volledige eerste ronde gespeeld wordt, vervallen alle punten. Bij forfait na de eerste ronde worden de punten van de eerste ronde behouden.


Wedstrijdblad/EW

a. Uitslagen te bekomen op de website http://aalst-live.be/ voor de vrijdagreeksen en op de website http://www.gvaalstlive.be voor de zaterdagreeksen van het verbond Aalst.

b. Vervalsing van EW zal beboet worden met 125,00 euro. Eventueel voor beide partijen plus puntenverlies of uitsluiting uit de beker.


Melden uitslagen

De uitslagen zullen onmiddellijk ter beschikking zijn wanneer beide kapiteins het EW afgesloten hebben. De afgesloten wedstrijden worden automatisch verwerkt in de standen, zowel per ploeg als individueel. Indien om één of andere reden het elektronisch wedstrijdblad niet kan ingevuld worden (geen bereik, storing provider,...) mag een papieren wedstrijdblad ingevuld worden wat nadien elektronisch dient opgestuurd te worden naar de verantwoordelijke van de website (Mathias voor de vrijdagcompetitie en Dimitri voor de zaterdagcompetitie). De desbetreffende persoon zal het nodige doen om desbetreffende wedstrijd in te vullen op de website. Clubs die nationaal spelen dienen voor die ploegen een biljart afzonderlijk te hebben daar er voor die ploegen in de zaterdagreeks geen kalenderaanpassingen zullen gemaakt worden.


Beker van het Verbond Aalst (BGB)

Algemeen

Iedere ploeg die ingeschreven is voor de competitie is automatisch ingeschreven voor de beker voor de reeks waarin ze uitkomen. Er hoeven dus geen aparte inschrijvingen voor de bekers ingestuurd worden. Let wel op, voor de beker speelt men waar men ingeschreven is en kan men niet stijgen of dalen van ploeg. Er hoeft geen inschrijvingsgeld voor de beker betaald te worden.

1/8 en 1/4 finales zullen gespeeld worden met heen- en terugwedstrijden. Halve finales en finales van de verschillende reeksen worden betwist op de verbondskampioenschappen. Voor dit alles gelden dezelfde reglementen en boetes zoals de competitie.

Indien een wedstrijd langer duurt dan 1u, kan Het Bestuur beslissen om de volgende wedstrijd te starten op een andere biljart. Éénmaal gestart op de 2de biljart, is het verdere verloop van de wedstrijd op 2 biljarts.

Beker van het Verbond Aalst (GVA)

Zaterdag 1ste → alle spelers zijn toegelaten

Zaterdag 2de en 3de → geen nationale spelers toegelaten (BNV)

Ter verduidelijking: van zodra een speler aangetreden heeft in BNV, mag men niet meer aantreden in de Beker van GVA.


Uitstel of vervroeging

a. Uitstel of vervroeging moet aangevraagd worden via de website www.gvaalst.be – rubriek allerlei – formulier uitstel/vervroeging invullen

b. Vervroeging of uitstel is toegelaten maar enkel tot de volgende donderdag, dus voor de volgende wedstrijd en dit tot de laatste vijf speeldagen. Enkel de voorzitter kan toestemming geven in geval van overmacht. Bij niet naleving van deze regel zal de aanvragende club de wedstrijd verliezen met FF cijfers en een boete betalen van 50,00 euro.

c. Indien geen overeenkomst kan bereikt worden gelden volgende regels: Verandering van datum kan enkel indien een ploeg minstens 3 spelers moet missen, ander meer door ziekte (doktersattest), vakantie (bewijs), speciale familiale- of werkomstandigheden (bewijs). De tegenpartij bepaalt 2 mogelijke data, de vragende club kan dan kiezen.


De competitie, promotie en degradatie

a. De jaarlijkse competitie begint in september. Er wordt gespeeld volgens een kalenderformule opgesteld door het bestuur. Het bestuur bepaalt het aantal reeksen.

b. Speelsysteem en puntentelling (BGB vrijdagreeksen):

  • Alle gespeelde manches zullen meetellen, zodat ook de 5de en 6de speler punten kunnen scoren. De uitslagen kunnen bv. 12-4 of 7-7 zijn. De winnende ploeg krijgt 2 punten, bij een gelijkspel 1 punt en bij verlies 0 punten.

c. Speelsysteem en puntentelling (GVA zaterdagreeksen)

  • Blijft ongewijzigd – gewonnen of verloren partij.
  • 2 punten voor een overwinning, 1 punt voor een gelijkspel en 0 punten bij verlies.

d. Het bestuur bepaalt het aantal reeksen (zie kalender). De promotie en degradatie wordt geregeld als volgt:

  • Vrijdag Ere = 1 of 2 dalers
  • Vrijdag 1ste afd. = min. 1 stijger + min. 1 daler
  • Vrijdag 2de afd. = min. 1 stijger
  • Zaterdag 1ste = 1 of 2 dalers
  • Zaterdag 2de = min. 1 stijger + min. 1 daler
  • Zaterdag 3de = min. 1 stijger

e. Mogelijke wijzigingen kunnen door het verbondsbestuur nog genomen worden na ontvangst van de clubcontracten.

f. Wanneer een ploeg uit een reeks wegvalt dan worden de stijgers genomen om de reeks aan te vullen en niet de dalers.

g. De indeling van de reeksen worden gevormd in functie van de sterkte van de ploegen of de behaalde resultaten van het vorige speeljaar, beslist door het hoofdbestuur.

h. De rangschikking wordt opgemaakt volgens het aantal gewonnen punten. Bij een gelijk aantal punten tellen de gewonnen wedstrijden en daarna de gewonnen partijen. Wanneer de punten dan nog dezelfde zijn, wordt een testwedstrijd gespeeld voor stijgen of dalen.


Het biljart

a. Al de doppen moeten op alle biljarts van hetzelfde model en aard zijn. Het is verboden aan deze doppen iets toe te voegen, weg te nemen of te veranderen. Het is wel toegelaten ze op kaliber te zetten met de officiële kaliber. Men is verplicht doelkappen te plaatsen achter de doelen. Men mag alleen BGB ringen gebruiken.

b. Er zijn 8 doppen in het middenveld. Zij moeten dezelfde kleur hebben.

c. De kleur der doelen en de ophangpunten moeten duidelijk zichtbaar zijn. Ook alle kaderlijnen moeten eveneens duidelijk zichtbaar zijn.

d. Toegelaten ballen:

  • Saluc Super Aramith, Saluc Super Aramith pro cup, Diamond, Dynaspheres bumper pool silver 615 en Dynaspheres bumper pool gold 615.

e. Het laken moet bestaat uit 90% wol en 10% nylon, alle kleuren van laken zijn toegelaten behalve wit en rood.

f. De afstand tussen de doeltoppen moet 76,5 mm bedragen en de hoogte boven het blad, van de onderkant van de rubber ringen is bepaald op 35 mm. Een bal moet door eigen gewicht door de doeldoppen vallen.

g. Men mag niet achter de doeldoppen door kunnen spelen en alzo een doelpunt maken.

h. Insteken gebeurt door de thuisploeg.

i. Indien het biljart niet voldoet aan de vereisten voor een regelmatig spel, kan ingeval van klacht, de thuisploeg verloren worden verklaard. Bij betwisting voor aanvang van de wedstrijd moet de voorzitter verwittigd worden. De matchen moeten normaal aanvangen en verder gepeeld worden. In de loop van de wedstrijdavond zal een bestuurslid zich van de toestand komen vergewissen. Zijn vaststellingen zullen op de eerstvolgende vergadering onderzocht worden. De verliezende partij zal een vergoeding moeten betalen van 25,00 euro plus 0,41 euro per km verplaatsingskosten en dit bij het verschijnen in het GB-bIad. Bij niet betaling op datum verschenen in GB-blad komt er 2,50 euro boete per week bij.

j. De klacht wordt niet aanvaard als de bezoekers gespeeld hebben met kennis van de toestand.

k. Men is verplicht een lamp boven het biljart te hangen. Indien men hiervan om de een of andere reden wenst ontslagen te worden, moet men voor de aanvang der competitie het verbondsbestuur schriftelijk verwittigen. Een bestuurslid zal dan boven het biljart het juiste aantal LUX (min. 400) komen meten. Kosten hiervoor zijn 25,00 euro plus 0,41 euro per km verplaatsingskosten.

l. Bij overmacht: indien de wedstrijd onderbroken wordt door overmacht, steeds contact opnemen met de voorzitter.


Wedstrijdverloop

Tijdens het spelverloop worden er geen rookpauzes toegestaan. De wedstrijd moet een normaal verloop kennen, zonder oponthoud.


Verbondsboekje

a. Het bestuur houdt de clubs regelmatig op de hoogte van alle beslissingen en, nuttige inlichtingen, door middel van de verbondsboekjes. Deze verbondsboekjes verschijnen in principe op elke algemene vergadering.

b. De er in vermelde beslissingen treden onmiddellijk in voege. Alle aangeslotenen worden geacht ze te kennen.

c. De clubs zijn verplicht de verbondsboekjes op een goed zichtbare plaats op te hangen (minstens de laatste 2 nummer).

d. Reclame is toegestaan: 25,00 euro per halve pagina, 50,00 euro per hele pagina.


Wedstrijdleider & oproepen bestuurslid

De aanvragende club betaalt een vergoeding van 40,00 euro plus 0,41 euro per km verplaatsingskosten. Een onpartijdig werkend lid kan opgeroepen worden, ingeval er absoluut geen overeenstemming is betreffende spelfasen die nog bewezen kunnen worden. Dit bestuurslid komt onder volgende voorwaarden:

  1. Zijn beslissing is onherroepelijk en beide partijen dienen zich hierbij zonder commentaar neer te leggen.
  2. Bij het betreden van het lokaal roept hij beide kapiteins bij zich en deze leggen de spelfase uit, zonder aanwijzing welke hun ballen zijn.
  3. Geen enkel ander lid komt tussenbeide.
  4. De kosten zijn 40,00 euro plus 0,41 euro per km verplaatsingskosten. Deze kosten worden betaald door de verliezende partij.
  5. Het werkend lid vermeldt zijn oproeping op de achterzijde van het wedstrijdblad.

Lokaalverandering

Tijdens competitie:

  1. Wordt alleen toegestaan bij een schriftelijke aanvraag, ingediend bij de verbondssecretaris.
  2. De verbondssecretaris zal na overleg met zijn bestuur, zo vlug mogelijk de verantwoordelijke van de ploeg/club uitnodigen.
  3. De verantwoordelijke van de ploeg/club zal er voor zorgen, dat tijdens deze zittingsdag, er een lijst aanwezig is, waarop alle namen van de leden van de club vermeld staan.
  4. Zij die zich akkoord verklaren voor lokaalverandering, tekenen deze lijst, in aanwezigheid van hun verbondsafgevaardigde. Het identiteitskaart nummer van de leden wordt achter hun naam geregistreerd.
  5. Het tekenen voor verandering zal gebeuren op het verbondssecretariaat, data en uur te bepalen door het verbond.
  6. Bij 2/3e meerderheid wordt lokaalverandering toegestaan.
  7. Bij geen 2/3e meerderheid wordt geen lokaalverandering toegestaan, en blijft de toestand van vóór de aanvraag behouden.
  8. Met 2/3e meerderheid bedoelt men, 2/3e van de leden die de clubovereenkomst “voor akkoord” getekend hebben.
  9. Nieuwe- en/of getransfereerde leden, moeten indien akkoord ook tekenen, doch tellen niet mee voor de 2/3e meerderheid, kwestie van te weten wie er vrij is of niet.
  10. De leden die niet akkoord gaan zijn niet vrij, tenzij zij geen enkele wedstrijd betwist hebben. In dit geval kunnen zij nog van club veranderen zonder D4, zie art. 5 en 13/B.
  11. Het nieuwe lokaal moet voldoen aan de eisen van het verbond.
  12. Twee clubs mogen in één en hetzelfde lokaal spelen, indien dit de kompetitie niet schaadt.
  13. Men kan verschillende malen per seizoen een aanvraag indienen voor lokaalverandering.

Buiten competitie:

  1. Art. 23/1-A-B-C-D-E-F-G-H-I-K-L-M-N zijn hier eveneens van toepassing.
  2. Leden die niet akkoord gaan zijn vrij.

Splitsing van een club

a. Onder splitsing van een club verstaat men: een ploeg die door bepaalde omstandigheden de kompetitie wil verder spelen in een ander lokaal.

b. De punten van “club in ontbinding” zijn hier eveneens van toepassing.

c. Na de splitsing kunnen alle spelers van de vertrekkende ploeg hun seizoen verder afwerken in een ander lokaal. Opgelet: Niettegenstaande zij hun seizoen verder afwerken in een ander lokaal, blijven zij op de clubovereenkomst van hun huidige club staan, en kunnen: zie art.6 en 9. Indien zij het volgend seizoen in hun nieuw lokaal wensen te blijven, zijn zij verplicht allen een overgang te doen naar hun nieuwe club.

d. De club is ook verplicht een nieuwe naam te kiezen, en zij moeten zich ook strikt houden aan art. 25 van “goed om weten”.

e. Na een splitsing behoudt de ploeg die de splitsing heeft bekomen zijn plaats in zijn afdeling zonder promotie. Dit geldt enkel voor verbonden waar men maar met 1 ploeg in de hoogste afdeling mag spelen.

f. Wanneer eigen spelers de toegang tot hun lokaal ontzegd wordt, kan de ploeg de club verlaten zonder de modaliteiten voor de splitsing van een club te moeten naleven.


Club in ontbinding

Gaat de club in ontbinding na de kompetitie, dan zijn alle leden vrij. Zij zijn eveneens vrij als er een blanco- of geen clubovereenkomst binnengeleverd wordt. Gaat de club in ontbinding, na het valideren van de clubovereenkomst, en vóór de start van de kompetitie, dan zijn enkel die leden vrij, die de clubovereenkomst “voor akkoord” gevalideerd hebben. De leden die niet gevalideerd hebben, blijven administratief lid van hun verbond, niettegenstaande de ontbinding van hun club. Gaat de club in ontbinding tijdens de kompetitie, dan is er niemand vrij. Na het seizoen kunnen zij aansluiten bij een club naar keuze.


Verhuis van een lid naar een ander verbond

Na de competitie en vóór de overgangsperiode:

Indien het lid, in zijn nieuw verbond wenst verder te spelen, is het verplicht, een nationale overgang aan te vragen.

Na de overgangsperiode en vóór de start van de kompetitie:

Het lid mag zonder overgang aansluiten in het nieuw verbond, op voorwaarde dat de verhuis gebeurd is na 30 juni.

Tijdens de kompetitie:

Het lid mag zonder overgang aansluiten in het nieuw verbond, op voorwaarde dat men in een niet aangrenzend verbond is gaan wonen.


Voor clubs met twee of meer ploegen geldt volgende regeling:

a. Indien het de eerste ploeg is die forfait geeft dan moet de tweede ploeg de opengevallen plaats innemen. De derde ploeg komt dan in de plaats van de tweede, de vierde ploeg in de plaats van de derde, enz.

b. Wanneer een club van deze verplichting wenst vrijgesteld te worden moeten volgende punten gevolgd worden:

  1. een schriftelijke aanvraag richten aan het verbondsbestuur.
  2. de redenen waarom men wenst vrijgesteld te worden komen verdedigen op een vergadering met het bestuur.

c. Na verhoring van de argumenten beslist deze of er aan de aanvraag gevolg wordt gegeven. Gaat het bestuur akkoord dan gelden volgende regels: de spelers(speelsters) van de ploeg die in ontbinding gaat mogen gedurende het aan de gang zijnde seizoen niet meer opgesteld worden. Indien ze toch opgesteld worden verliezen deze ploegen hun wedstrijden met 0-6 en bij herhaling worden ze geschorst voor het ganse seizoen.


Clubs met 2 of meer ploegen

a. Iedere club heeft het recht 2 of meer ploegen in te schrijven, indien dit door het bestuur aanvaard wordt.

b. Een club die meer dan 2 ploegen inschrijft moet beschikken over 2 biljarts.

c. Clubs met 2 of meer ploegen in dezelfde afdeling mogen deze spelers nooit opstellen in de andere ploegen van deze afdeling.

d. Clubs met ploegen in verschillende reeksen mogen met 1 speler stijgen of dalen. 2 of meer spelers van dezelfde ploeg mogen niet stijgen/dalen naar verschillende ploegen. Bij overtreding → alle betrokken ploegen forfait + 125 € boete voor de club.


Dalen van speler naar andere ploeg (vrijdagreeksen)

Spelers uit de hoogste reeks van andere Verbonden welke een lidkaart hebben in het Verbond Aalst dienen mee te spelen in de hoogste reeks waarin de club ingeschreven is en mogen niet dalen.


Klachtencommissie - Hof van Beroep - Hof van Cassatie

Samenstelling

De Raad van Bestuur stelt een Klachtencommissie samen die oordeelt in eerste aanleg en een Raad van Beroep. Deze organen zijn samengesteld uit één of meer personen die op geen enkele manier persoonlijk belang hebben bij de zaak noch betrokken zijn geweest bij het voorafgaand onderzoek, tenzij alle partijen het eens zijn dat men mag zetelen. De Klachtencommissie is samengesteld uit een Voorzitter, een Ondervoorzitter, een secretaris en hoogstens vijf leden.

Bevoegdheid Klachtencommissie

De klachtencommissie is bevoegd te oordelen over sportgeschillen aangaande de golfbiljartsport. De Klachtencommissie neemt in eerste aanleg kennis van een klacht, ingediend door een speler, een club of een werkend lid, en behandeld ze. De Klachtencommissie neemt eveneens kennis van de verslagen van de werkende leden en/of de wedstrijdleiders met betrekking tot incidenten, laakbare feiten, betwistingen, gevallen van wangedrag van spelers of toeschouwers en over alle feiten ten laste van de inrichtende en/of bezoekende club, doch de termijn tussen verzending van oproep en verschijnen moet niet worden nageleefd.

Bevoegdheid van de Raad van Beroep

De Raad van Beroep is bevoegd voor de behandeling van de beroepen, ingediend door een speler, een club, een verbond of een werkend lid tegen beslissingen van de Klachtencommissie.


Het indienen van een klacht

Termijn van indienen klacht of beroep

Op straffe van verval dient iedere klacht of beroep, ingediend te worden binnen de 7 werkdagen na de feiten, of na uitspraak van een andere commissie (verbond). Deze termijn begint te lopen van:

  • voor klachten, de eerste werkdag na de feiten
  • voor beroepen, vanaf de zevende werkdag na de verzending van de beslissing van de Klachtencommissie

Indienen van klacht of beroep

Elke klacht of boete moet per aangetekend schrijven ingediend worden. Zij moet in drie exemplaren, in machineschrift of drukletters gericht worden naar het secretariaat. Komt de klacht van een aangesloten verbond dan dient zij ondertekend door twee bestuursleden. Komt de klacht van één van haar clubs dan dient de klacht ondertekend door twee leden van de club. Op straffe van niet ontvankelijkheid dienen de handtekeningen gevolgd te worden, door de voluit geschreven naam op de drie exemplaren.

Betaling van de kosten

Op straffe van niet ontvankelijkheid dient de klagende of beroepende partij, gelijktijdig met het indienen van de klacht een som van 75,00 euro, in beroep een som van 125,00 euro over te maken op de GVA-rekening. Een bewijs van storting moet bij de klacht gevoegd. Deze bedragen zijn een vast recht en blijven, zelfs bij foutief indienen, eigendom van het Verbond. Bij winst van de klacht wordt de som aan de klagende partij terugbetaald en verhaald op de verliezende partij. De aanbestedingssom wordt evenwel pas terugbetaald op het moment dat de verliezende partij betaald heeft.

Begintermijn van de schorsing

De schorsing gaat meteen in na de uitspraak en het ontvangen van het aanschrijven van de straf + factuur. Indien het verschuldigde bedrag niet binnen de 5 werkdagen betaald is blijft men geschorst. Indien betaald binnen de 5 werkdagen, vangt de opgelegde schorsing aan. Bij volmachting zal de voorzitter de club van de betrokken speler op de hoogte brengen.

Intrekken van de klacht of beroep

Het is de klager of beroeper op elk ogenblik toegestaan zijn klacht of beroep in te trekken. In dit geval wordt de aanbestedingssom verbeurd verklaard.


Vermelden van verplichte gegevens

Ieder klacht of beroep dient op straffe van niet ontvankelijkheid, de volgende gegevens te vermelden:

  • De identiteit van de klager of beroeper.
  • De identiteit van de tegenpartij.
  • Een korte, maar duidelijke samenvatting van de feiten, die toelaat de aard van het geschil te bepalen en de in de zaak betrokken partijen op te roepen.

Het is de aanklager of beroeper toegestaan bijlagen aan zijn klacht of beroep toe te voegen.


Toekenning van de exemplaren

De drie exemplaren van de klacht worden als volgt toegekend:

  • Eén exemplaar voor de voorzitter van de klachtencommissie, eventueel zijn vervanger.
  • Eén exemplaar is bestemd voor de secretaris van de klachtencommissie.

Indien in Beroep gaan

De drie exemplaren van de klacht worden als volgt toegekend:

  • Eén exemplaar voor de voorzitter van de Raad van Beroep, eventueel zijn vervanger.
  • Eén exemplaar is bestemd voor de secretaris van de klachtencommissie.

Sanctie bij niet betaling

In geval de verliezende partij weigert de kosten van het geding te betalen, wordt deze tot bij betaling uitgesloten voor alle competities. In geval van ontbinding van een club wordt de som gedeeld door het aantal leden. Wenst een lid van deze, ondertussen ontbonden club, terug aan te sluiten dan zal deze eerst zijn aandeel in de schuld dienen te betalen.


Opschorting van een straf

Het indienen van een klacht of beroep schort de uitwerking van een straf niet op, tenzij het een schorsing betreft van minder dan één maand.


Klachten die vergezeld worden van een advocaat worden geenszins behandeld.


Minnelijke schikking

Bij niet-aanvaarding van een minnelijke schikking staat het de betrokkene vrij klacht in te dienen en dit binnen de 15 werkdagen na de feiten.


Innerlijke minnelijke schikkingen

Feiten Boete euro Schorsing

  • Spelen zonder geldige aansluiting, per wedstrijd: 50,00 6-0 of 0-6
  • Biljart of lokaal niet in orde / ontbreken meettoestel: 50,00 /
  • Onvoldoende spelers tijdens wedstrijd: 200,00 Forfait
  • Handtastelijkheden tijdens competitie, beker of verbondskampioenschappen: Vanaf 250,00 Vanaf 8 weken
  • Openbare beledigingen aan bestuursleden, werkende leden, leden van commissie (ook via sociale media): Vanaf 150,00 Vanaf 5 weken
  • Laattijdige betaling van boete: Vanaf 15,00
  • Opstellen van een niet-speelgerechtigde speler: 50,00 6-0 of 0-6
  • Niet scheidsrechteren na verlies op kampioenschappen: 50,00 Vanaf 2 weken
  • Uitslag te laat gemeld: 5,00
  • Spelen in een verkeerde ploeg: 50,00 6-0 of 0-6
  • Ordeverstoring bij inrichtingen en vergaderingen: Vanaf 125,00 Vanaf 5 weken
  • Forfait in finales van kampioenschappen, ranking,…: Vanaf 50,00 Geen deelname op volgende inrichting
  • Afwezig op prijsuitreiking: Prijs kwijt
  • Niet aanwezig op klachtencommissie: Schorsing tot vrijwillige verschijning
  • Niet verwittigen forfait op schiftingen BGB & GVA: 25 €

Sancties

Door hun aansluiting bij het verbond verbinden clubs en spelers er zich toe de statuten, reglementen en beslissingen strikt te eerbiedigen. Overtreders zullen beboet en geschorst worden. De verliezende partij betaalt alle kosten. Bij onbepaalde beslissing worden de kosten verdeeld. Wanneer een klacht wordt ingediend bij BGB tegenover het Verbond Aalst, zullen alle onkosten betaald worden door dit lid of deze club. Schorsingen gaan steeds in op de dag vermeld in de schriftelijke verwittiging. Leden met schuld aan de verbondskas worden geschorst tot de schuld vereffend is. Indien zij toch spelen verliest de club met 6-0 of 0-6.


Rookverbod / E-sigaret

Roken tussen en tijdens de manches is verboden. Indien beide spelers gaan roken tussen de manches geldt wedstrijdverlies voor beide spelers.


Verbondsorganisaties Individueel Kampioenschap

Jaarlijks richt het verbond een individueel kampioenschap in. Deelname is verplichtend (min. 3 spelers per ingeschreven ploeg + 1 duo per ploeg). Bij niet deelname van minstens 3 spelers zal een som van 40,00 euro aangerekend worden. Alleen leden van het verbond worden toegelaten. Er moet iemand aanwezig zijn op de uitreiking tijdens het bal. Nationale spelers met een GVA-kaart en die wensen deel te nemen aan de GVA-kampioenschappen, dienen zich in te schrijven in hoogste reeks. Iedere speler van GVA mag ook deelnemen aan de Open Reeks.

A-B-C-D reeks: Spelers mogen alleen deelnemen aan individuele disciplines in het Verbond waar zij het meest hebben gespeeld. De duo-kampioenschappen blijven vrij.


Spelers (speelsters) in bijzondere omstandigheden

Spelers (speelsters) die zwaar en blijvend gehandicapt zijn kunnen toelating krijgen om een hulpmiddel te gebruiken. Deze toelating dient zich bij de lidkaart te bevinden. Spelers (speelsters) wie het lokaal verboden wordt, veroorzaken dat de wedstrijd in een ander lokaal wordt betwist. Dit gebeurt op schriftelijke aanvraag aan het bestuur, dat het lokaal aanduidt.


Beperking wedstrijden voor spelers met BNV-kaart (GVA-competitie)

Spelers met een BNV-kaart die de helft +1 (aantal wedstrijden) gespeeld hebben, mogen niet meer deelnemen in de GVA-competitie.


Puntentelling ranking vrijdag

0 punten bij verlies

1 punt bij 2-1 verlies

2 punten bij 2-1 winst

3 punten bij 2-0 winst


Puntentelling ranking zaterdag

1 punt bij gewonnen match – 0 punten bij verloren match


Forfait op schiftingen BGB & GVA

Er wordt een boete van 25 € opgelegd tenzij er een gewettigd attest kan voorgelegd worden.